Svimmel, Øresus

Svimmelhet

Svimmelhet kan oppleves som en gyngende eller rotasjon følelse. Det er også et tegn på en underliggende årsak. Å føle seg svimmel til tider er vanlig og forekomsten er vanligere jo eldre man blir. . Det oppstår som oftest ved ubalanse i balansesystemet som sitter i ørene. .

Mulige årsaker kan være:

• Krystallsyken
  • Øresykdommer
  • Nevrologiske sykdommer (f.eks. vestibularisnevritt)
  • Bivirkninger på medikament

Krystallsyken

Det er den vanligste formen av svimmelhet. Tilstanden skyldes en feilfunksjon i buegangen i det indre øret. Disse buegangene har som oppgave å vite i hvilken stilling hodet vårt er til enhver tid. Når signalene fra de ulike buegangene ikke stemmer med hverandre, opplever vi svimmelhet.

Krystallsyken er vanligere jo eldre man blir. Sykdommen er helt ufarlig selv om den oppleves som veldig plagsom. De aller fleste blir friske av krystallsyken ved hjelp av blant annet manøver behandling. Dersom du har opplevd krystallsyken er sjansen større for å få det igjen.

Kan beskrives som:

• Korte (10-20 sek), kraftige anfall av svimmelhet utløst av hodebevegelser
  • Nystagmus (“vibrerende” øyne)

Behandling
Svimmelhet alene kan ikke behandles med medikamenter. Trening har vist seg være den mest effektive kuren.

Det anbefales å kontakte lege ved akutt intens svimmelhet med tanke på at det er et symptom på mer alvorlige tilstander.

Øresus

Øresus kan forårsakes av spenninger i hals og nakke. Denne typen øresus kalles for somatosensorisk tinnitus og oppkommer ofte sammen med stivhet eller smerte ved nakke-skulder området. Med manuelle teknikker som massasje og pressur kan vi hjelpe med å avslappe  bindevev som kan påvirke øresusen.

Kickstarter kroppen

Har vært til behandling hos både Ingrid og er kjempefornøyd hver gang. De får kickstartet kroppen og har gjort meg klar til annen trening, samt låst opp/løst opp når kroppen har stivnet litt. Anbefales!

Odd Tore