Er du en av de som har mye vondt i magen, er oppblåst og unngår å gå med for trangt tøy? Velkommen i klubben. Mage- og tarmproblematikk rammer mage og de aller fleste sliter med å finne ut hva plagene skyldes. Jeg er selv en av dem, og vil i dette innlegget ta for meg de mest utbredte lidelsene og gi noen tips til å gjøre tarmsystemet ditt litt mer happy.

Fordøyelseskanalen din passerer gjennom kroppen fra munnhulen til endetarmen, det er med andre ord mange steder det kan oppstå problemer og plager. Vi starter øverst og jobber oss nedover i systemet.

1. Syreplager/refluks

Typiske symptomer kan være halsbrann, brystbrann, sure oppstøt eller sviende smerter i underkant av mellomgulvet. For mange kan symptomene varier med matinntak/sult, enkelte matvarer, størrelsen på måltidet, når du spiser osv. Årsaken kan blant annet være magesår, gastroøsofagal reflukssydrom(GØRS), funksjonell dyspepsi, angina pectoris eller andre skader spiserøret. For mange vil reseptfrie syrenøytraliserende medikamenter har god effekt. Andre tips er å unngå store, fete, sterkt krydret eller sene måltider. Redusere inntak av syreholdige matvarer som kaffe, sitrus, sure bær, brus mm. På GØRS har nyere studier også vist god effekt av osteopatisk behandling.

2. Chrons sykdom

Chrons er en betennelsestilstand som kan ramme hele tarmsystemet. Den vanligste delen som rammes er overgangen mellom tynntarm og tykktarm. De vanligste symptomene er magesmerter og løs mage. Tilstander en kronisk, men vil kunne variere i intensitet. Behandlingen er symptomlindrende ved bruk av betennelsesdempende medikamenter, kost og kirurgi.

3. Ulcerøs colitt

Ulcerøs colitt er en betennelsessykdom som rammer tykktarmen, i de fleste tilfellene endetarmen og nedre delen av tykktarmen. Tilstanden er kronisk, men kan ligge «latent» i måneder eller år før det blusser opp igjen. De vanligste symptomene er magesmerter og blodig diare. I tillegg kan du også oppleve slapphet, vekttap, nedsatt matlyst eller blødninger fra endetarmen. For noen kan tilstanden reguleres ved hjelp av blant annet kost, medisiner eller kirurgi.

4. Irritabel tarmsyndrom (IBS)

Mange rammes av IBS, en forstyrrelse i tarmens funksjon. De vanligste symptomene er perioder med smerter og ubehag i magen samt endringer i avføringsmønsteret. Typiske endringer en veksling mellom diare og forstoppelse. De aller fleste er veldig plager med luftsmerter og føler seg ofte oppblåst, spesielt utover dagen. For noen vil det hjelpe å redusere matvarer med såkalt høy FODMAP, eks løk, hvitløk, en rekke mel- og  kornprodukter, melk, avokado mm.

Mange blir anbefalt å følge en kost med lavFODMAP, dette er krevende og vil muligens kunne ha en negativ effekt på mage- og tarmsystemet på lang sikt. For mange blir det å følge strenge dietter og å unngå en rekke matvarer et stressmoment. Tarmsystemet vårt blir påvirket av stress gjennom å redusere tarmfunksjonen. Så ha dette i bakhodet når du gjør en vurdering av hvilket kosthold du ønsker å følge.

Mine tips er:

1. Et variert kosthold bestående av mye frukt og grønt.

– Tarmen prosesserer lettere kokte/stekte grønnsaker.

2. Bruk god tid når du spiser

3. Tygg maten godt. Jo mindre biter desto mindre jobb for tarmsystemet

4. Reduser inntaket av sukker (De dårlige bakteriene elsker sukker)

5. Øk inntaket av mat som er bra for tarmen, eks grove kornprodukter, fukt og grønt og nøtter og frø

6. En del opplever også god effekt med tilskudd av pre- og probiotika eller aminosyren glutamin

Ønsker du å lære mer om tarmen og hvordan den fungerer vil jeg anbefale og lese bøkene «Sjarmen med tarmen» og «Sunn tarm klart hode»

Og du husk at rygg og mage henger sammen, så smertene du har kan komme av noen annet enn du tror.

Tonje