Sliter du i med smerter i tommelen når du bruker mobilen? Du har kanskje ikke tenkt over at smertene som sitter på oversiden av tommelen, i tommel leddet og oppover i underarmen kan skyldes ditt mobil bruk. Det som før ble kalt musearm er i dag ofte et problem som kommer etter smart telefon og i-pad bruk.

Vi møter ofte pasienter som sliter med smerter i musklene rundt tommelen og på oversiden av underarmen. Det verker, brenner og de har kramper spesielt når de bruker armen.

Mange kommer også for at de ikke har like god bevegelse i tommelen. Disse pasientene forteller at bevegelsene som de lett kunne gjøre før føles nå tunge og stiv. Leddet ved tommelen er ømt og vondt.

Men hva kan du gjør for å unngå dette problemet?

Last ned tipsene og les videre.

Hverdag sitter vi å surfer på mobilen. Vi scroller opp og ned. Ser på bilder, leser mail, er på facebook og surfer etter noe å hvile øynene på. Det meste av scrollingen på mobilen skjer ved hjelp av tommelen. Aldri før har vi naprapatene på City-klinikken hatt besøk av så mange som søker hjelp for smerter i tommel og underarm. Smerter som kommer av mobil og i-pad bruk.

Hvordan unngå smerter i tommelen?

Det er ikke mye som skal til for å unngå smerten og ubehaget i tommelen. Du har sikkert lagt merke til at du har andre fingre også. Bruk dem. Bruk alle fingrene. Gjør du det får du en helt annen belasting på hånden, ja, hele underarmen din når du surfer. Bruk hele hånden når du surfer på mobil og i-pad, så får tommelen din slappe av litt i mellom slagene.

Gjør du dette får du en bedre hverdag uten smerter.

Jeg vil også råde deg til å lese eller se ”Smart telefonen – din beste venn og din fiende” hvor jeg forteller deg hvordan du kan unngå mobil nakken også.

Marianne, Naprapat