Nå nærmer det seg ferie for mange av oss. Siste uken med julestress før juleroen melder sin ankomst. Jeg vil prøve å gi deg noen gode tips til hvordan få den beste ferien med en kropp som spiller på lag.

Ferie er for mange en tid med mindre aktivitet og masse god julemat. Mye selskaper med stillesitting og flere timer i sengen og/eller på sofaen. Jeg møter mange kunder i klinikken som ofte får en forverring av smertene eller at smerter oppstår når det er ferie. Kjenner du deg igjen i dette? Det kan være flere årsaker til hvorfor det skjer. Men en ting vi lett kan gjøre noe mer er å legge inn litt ekstra aktivitet.

Her er fem gode tips jeg bruker selv for å få en litt mer aktiv ferie, håper noen faller i smak hos deg!

Tips:

  1. Kobl av noen dager før ferien starter
    • Er det for mye som skjer rett før ferien bruker ofte kroppen noen dager på å roe seg ned. Det kan derfor være smart å forberede seg på ferie noen dager i forkant for å skape en glidende overgang.
  1. Planlegging
    • Kartlegg hvordan dagen blir i forkant og legg inn en liten treningsøkt. For min del er det lurt å ta det så tidlig som mulig, dagene fyller seg alltid opp 😉
  1. Variasjon
    • Gjør en aktivitet du ikke gjør til vanlig. Variasjon og andre aktiviteter enn ellers kan gi ekstra motivasjon. Jeg pleier å bytte ut joggeturene med gåturer med venner/familie - to fluer i en smekk.
  1. Inkludere - få mer flere!
    • Få meg deg familiemedlemmer, barn/kjæreste/søsken/foreldre. Gjør noe koselig sammen. Mange barnevennlige aktiviteter som er kjempegod trening! Sisten, aking, ski osv.
  1. Dropp bilen
    • La bilen stå og ta bena fatt når du skal ut på ting

Ønsker deg en riktig god jul,

Osteopat Tonje