Visste du at kjeven er et av de leddene vi bruker mest i løpet av dagen? Vi bruker kjeven og dens muskulatur når vi spiser, snakker, tygger tyggis, mimikk, svelg osv. Det er med andre ord ikke så rart at de fleste av oss opplever smerter i kjeven fra tid til annen. I tillegg til å være «et aktivt ledd», har kjeveleddet en nær relasjon til nakken og kan ha en innvirkning på ulike hodepiner, nakke- og skuldersmerter.

Typiske symptomer pasienter i klinikk presenterer med er:
– Nedsatt bevegelse, vanskelig og/eller smertefullt å åpne/lukke munnen – Klikking
– Hodepine
– Øresmerter
– Nakkesmerter
– Et generelt ubehag omkring kjeveleddet

For mange kan flere av symptomene være til stedet, gjerne i ulike stadier av en smerteperiode.

Årsaken bak kjevesmertene er ofte sammensatte. Predisponerende og opprettholdende faktorer kan være:- Unngå eller reduser bruk av tyggis/pastiller
– Holdning
– Skader mot kjeven/hodet
– Stress
– Aspent bruk av kjeven
– Biting/skjæring av tenner
– Presse tungen opp i ganen
– Slitasje

En ledede årsak bak smertene er stress. Er du stresset vil en normal respons ofte være å bite tenner, presse tungen opp i ganen og å bruke muskulaturen mer aktivt. Med andre ord; får vi redusert stresset kan vi også i mange tilfeller redusere plagene våre.

Mine tips til deg:

– Unngå eller reduser bruk av tyggis/pastiller
– Pust med munnen, da er det vanskeligere å spenne ubevisst i kjeven.
– Pust med magen/nedre del av ribbebuen, dette reduserer stress på nakke og øvre del av rygg (se innlegg om pust)
– Avspenn håndflatene og tommel, ikke lag knyttneve
– Ikke press tungen opp i ganen. Tungen skal være forholdvis avspent når den ikke er i bruk.
Reduser stress i hverdagen

Ha en fin dag, Osteopat Tonje 🙂