Har du opplevd akutt ryggsmerte? At ryggen plutselig låser seg helt? Alt er stivt og vondt? Det er vondt å bevege seg, vondt å komme opp av senga, vondt å sitte, det er ikke så mye som hjelper og det er ikke lett å slappe av? Det kan virke mer alvorlig enn det er, som oftest er det ikke farlig. Ved akutt ryggsmerte er det likevel noen ting man skal være litt obs på, dette kommer jeg tilbake til.

Hvorfor får jeg vondt i ryggen?

Ryggen består blant annet av mange ledd, muskler og nerver som skal fungere sammen. Årsaken til hvorfor du har vondt i ryggen kan være flere og de kan være sammensatte. Akutte ryggsmerter kan oppstå når du minst venter det. Det kan være en hendelse som nettopp har skjedd – som for eksempel når du rydder ut av oppvaskmaskinen, bøyer deg, monotone eller statiske bevegelser, tunge løft, lite aktivitet, på morgenen når du står opp, eller brå og uvante bevegelser. Det kan også være en tidligere hendelse som utløser den akutte smerten nå.

Er det farlig og trenger jeg behandling?

Som nevnt så er det oftest ikke noe farlig, men det kan smerte og være ubehagelig. Dersom det ikke blir bedre av seg selv etter noen dager så kan det være lurt å oppsøke hjelp hos en fagperson. Naprapater jobber med slike typer plager og vil først gjøre en undersøkelse før behandling. Du vil også få øvelser som du selv kan gjøre hjemme, først i den akutte fasen og videre for forebygging. Ved å være jevnlig i aktivitet og gjøre øvelser (eller trene variert) vil du være sterkere til å gjøre ulike hverdagsoppgaver og til å belaste ryggen på uvante måter. Det er ingen garanti at du ikke får vondt i ryggen igjen, men du er bedre rustet med en sterkere rygg.

Tips til hva du kan gjøre selv

Selv om du har vondt i ryggen, så er det smart å holde seg i gang med bevegelse og prøve å slappe av ellers i kroppen slik at du beveger deg mest mulig normalt. Her noen tips for bevegelse og øvelser:

• Gå korte turer, 15 minutter er nok. Gå heller to til tre korte turer i løpet av en dag enn en lang.
  • Tøy lett på setemuskulaturen og hoftebøyreren, dette kjennes ofte lettende på smertene.
  • Det kan kjennes lettende å få litt traksjon i ryggen.Len deg på armene mot en benk, bøy bena og heng der forsiktig. Hvor lenge må du kjenne litt på selv og hva som er ok, men ca 30 sek. Gjenta.
  • Ligg på ryggen med bøyde ben og føttene i gulvet. Prøv å bevege bena forsiktig sideveis slik at du får bevegelse i ryggen. Dette skal ikke gjør vondt, så bevegelsesutslaget styrer du etter smerten og snur før du kjenner smerte. Det er bedre med litt bevegelse enn ingen bevegelse.
    ExorLive-Workout(5).

Når skal du søke lege?

Ting du skal være obs på ved akutte ryggsmerter (oppsøk da profesjonell hjelp):

• Problemer med å holde på vannet/problemer med toalettbesøk.
  • Følelsen av å ha på ridebukse.
  • Problemer med å gå/redusert funksjonsevne.
  • Stråling ned i ben.
  • Ved vedvarende ryggsmerter.
  • Ved akutte ryggsmerter som gjør at du ikke kan jobbe.

Ingrid