Hva vi jobber med

Hvilke symptomer kan vi lindre?

Våre terapauter jobber alle typer akutte og kroniske skader som er relatert til muskler, sener, ledd og skjelett. Vonde rygger og nakker er den vanligste årsaken til at våre pasienter oppsøker hjelp, men vi jobber også med alle andre muskler og ledd i kroppen. Naprapater  og osteopater jobber også med idrettsskader og forebygging innen idrettsmiljøer. Alle jobber med kroppen som en helhet, noe som innebærer at det er viktig å finne årsaken til smerten og ikke bare lindre symptomene. Dette for å få en langvarig lindring.

Nakke

Du har sikkert hatt nakkesmerter. Det er en svært vanlig plage. Nakkens funksjoner er kompliserte og spiller en sentral rolle i bevegelsesapparatet. Finmekanikken i nakken består av et fint samspill mellom ledd, følsom dyp muskulatur og store deler av nervesystemet. Ikke rart det noen ganger ikke går helt smurt. Vi er helt avhengig av at nakkens finmekanikk er intakt for å holde balansen, utføre presise bevegelser og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel. Har du noen gang vært svimmel, hatt øresus eller verk i kjeven? Dette kan komme i fra nakken. Hodepine kan skyldes muskelspenninger og låsninger, altså spenningshodepine.

Armer

Smerter i skulder og overarm er veldig vanlig og de fleste har fra en tid til annen kjent av smerter i disse områdene. Har du?
De vanligste årsakene til dette er arbeid med armene over skulderhøyde og langvarig arbeid foran data. Uten en god ergonomi og godt innstilte arbeidsredskaper vil man etter en tid oppleve smerter og stivhet fra skulderen. Symptomer i armen kan også stamme fra nakken (dvs. overførte smerter til armen) eller skyldes lokal irritasjon i armen. Irritasjonen oppstår ofte i sene, muskel- eller nervevev avhengig av årsaken til smertene.

Rygg

Enten du har et akutt hekseskudd til kroniske ryggsmerter/lumbago er det svært viktig med riktig testing for å finne årsaken til problemet. Vi behandler ryggsmerter med manuell muskel- og leddbehandling, samt treningsveiledning. Smerter i rygg og hofte kan årsakes av omkringliggende strukturer, som muskler, ledd, disker, prolaps eller fortrengning av rotkanalen. Man kan for eksempel ha symptomer som ligner på isjas (mekanisk irritasjon av isjasnerven), men som viser seg å være overbelastning av ryggen eller spente muskler i setet. Ryggsmerter kan også komme av psykososial belastning, som stress. Vi gir deg den behandlingen og den veidningen akkurat din rygg trenger!

Ben

Smerter i kne og omkringliggende strukturer kan komme av ulike årsaksmekanismer. Smertene kan komme av overbelasting ved trening, overvekt, gamle eller nye skader som igjen gir feilbelastning. Ved å se den biomekaniske sammenhengen mellom skjelett, muskler, sener og leddbånd, ser man at kroppen ofte overbelastes og vil begynne å kompensere for å unngå smertene. Vi anbefaller deg derfor å ta kneet på alvor! Ved påviste strukturelle skader er det viktig å henvise videre til lege dersom operative inngrep er nødvendige. Det er også viktig å normalisere funksjonen, øke stabilitet og unngå feilbelastning.

Fot

Foten er kroppens kontaktorgan med underlaget. All form for bevegelse belaster ikke bare foten, men videreføres opp gjennom ankelen, legg, kne, lår, hofte, bekken og helt opp til ryggraden. Smerter i foten kan stamme fra ryggen eller andre ledd og omvendt. Man kan ofte skille mellom medfødte fotlidelser og ervervede fotlidelser som oftest skyldes ytre påvirkninger. Riktig fotstilling og bra skotøy er viktig for at resten av kroppen skal fungere.

Forskjellige årsaker til plager

Plager ved kontorjobb

Når du sitter på et kontor hele dagen er det ikke alltid kroppen samarbeider. Dette skyldes ofte feil/ lite varierte arbeidsstillinger, feil sittestilling. Vi gir deg enkle tips og råd for hvordan du kan få en bedre hverdag. Klikk her å få våre 5 enkle og mest effektive tips til hvordan du får det bedre! Vi tar også ergonomisk gjennomgang dersom det er ønskelig.

Vanlige plager hos en kontorarbeider kan være:

• Stiv nakke
  • Hodepine
  • Svimmelhet
  • Musearm
  • Spenninger
  • Verk
  • Akutte/ kroniske ryggsmerter
  • Isijas
  • Nedsatt bevegelse
  • Prikkinger mm

Vi har over elleve års erfaring med behandling av slike plager.

Migrene/hodepine plager

Mange sliter med migrene/hodepine. Årsaken til migrene er at blodårene utvider seg, men anfallenes hyppighet, varighet og grad kan ha sammenheng med spenninger i muskel og ledd. Hodepine kommer også ofte av spenninger i muskel og ledd i øvre del av ryggen. Det er derfor vanlig for naprapatene å behandle dette området.

I tillegg ser vi på sammenhengen mellom hodepinen og:

• ergonomi
  • syn
  • sovestilling
  • muskelstyrke mm

Selv din kropp kan ikke jobbe 24 timer i døgnet.

Idrettsskader

Når du trener kan det gi deg plager. Spesielt dersom du trenger hard, mye eller ikke er vant til det. Ved behandling arbeider vi mot å lindre smerter og plager, skape en balansert ryggsøyle og normal sirkulasjon og funksjon i muskler og ledd.

Vanlige plager hos den idrettsaktive og mosjonister kan være:

• Løperkne
  • Benhinnebetennelse
  • Golfalbue
  • Smerter i korsryggen
  • Muskelstrekk
  • Kneskade
  • Akillesproblem
  • Leddbåndskade mm
Plager i svangerskap

Når du går gravid skjer det store forandringer i kroppen på kort tid som kan gi deg plager. Ved behandling under at svangerskap arbeider vi mot å lindre smerter og plager, skape en balansert ryggsøyle og skape normal sirkulasjon og funksjon i muskler og ledd.

Vanlige plager hos den gravide kan være:

• Ryggsmerter
  • Smerter i sete eller ben
  • Symfyse smerter
  • Bekkenløsning
  • Bekkenlåsning
  • Smerter mellom skulderbladene
  • Hodepine
  • Smerter i hender og føtter
Mamma
  • Når du går gravid måles og kontrolleres magen støtt og stadig, men så snart barnet er født blir mammamagen helt glemt.
    Mye skjer med kroppen under et svangerskap, spesielt med magen. Den blir naturlig strekt og tøyd under disse månedene. Jo, mer magen vokser jo mer påvirkes de dype magemusklene, bukhinnen og bindevevet. Når barnet er født etterlates plutselig magen som en slapp strikk. Det er mange ulike utfordringer du kan møte med kroppen etter at du har blitt mamma.Kjenner du deg igjen i noen av disse?
  • Magen din slapp og henger
  • Magen står ut og ser du gravid ut- Tungt å løfte
  • Diastase /delte magemagemuskler /hull i magen
  • Vondt i ryggen
  • Smerter i bekken
  • Nedpress
  • Magen vil ikke lystre
  • Sliter med å få kontakt med bekkenbunns muskelaturen
  • Urin lekkasje
  • Luft lekkasje
  • Hva kan/skal jeg trene etter et jeg har fått barn?

Vi har certifiserte mammamage trenere som kan hjelpe deg.

Finn ut mer på mammaklinikken som er en del av city-klinikken.no

Her kan du bestille time online